תכנון חדר אמבטיה בין אם לפני שיפוץ או עיצוב קליל מחדש. זהו מדריך בנושאי ריצוף,  כלים סניטריים, תאורה, אביזרים, בעלי מוגבלויות, ארגונומיה, ועוד.. 

תכנון חדר רחצה מציב בפנינו מספר אתגרים, מעבר לסימני שאלה בנושאי עיצוב – חדר האמבטיה יהיה בד"כ חדר קטן, חדר שלא יהיה בסדר עדיפות ראשון לאור טבעי מיטבי ועם חלונות צרים, חדר רטוב ושונה בתכליתו משאר חדרי הבית. 

ריצוף וחיפוי

 בין אם זה חיפוי לקירות או אריחים לרצפה, ריצוף וחיפוי הם אלמנטים חשובים בתכנון חדר אמבטיה. 

בריצוף לאמבטיה ולמקלחת יש להשתמש בריצוף אנטי סליפ תקני על מנת למנוע החלקה. נקבע תקן מיוחד המפוקח על ידי מכון התקנים הקובע רמות התנגדות שונות. לדוגמא אריח מדגם אר-10 (R-10ׂ) בעל חספוס עדין או אריח בתקן אר-11 (R-11) המיועד למקומות רטובים. אריחים בתקן אר-12 (R-12) מיועדים לשימוש בעיקר למקומות ציבוריים ולתעשייה. 

רצוי לבחור אריחים שידברו באותה "שפה" – גם בינם לבין עצמם, וגם עם האביזרים הקבועים בחדר רחצה (ארון, שיש וכדומה). מבחינה עיצובית מומלץ להימנע מחדר רחצה / חלל רטוב שמכיל אך ורק קירות "ריקים". אופציה טובה היא הוספת מראות לרוחב או לאורך הקיר או על גבי הארונות, אלה יכולים להוסיף עומק לחלל ולהרחיב אותו משמעותית.   

גוונים רכים בקירות

רוצים לגרום לחדר האמבטיה להיראות גדול יותר? אחת הדרכים היא לבחור גוונים בהירים ורכים לקירות חדר האמבטיה. מניפת הגוונים מאפשרת למצוא את הגוון המתאים – תכלת, ירקרק, גווני שמנת עדינים על בסיס צהבהב, בז', אפור וכדומה.

גוונים בהירים בריצפת חדר האמבטיה 

כמו ההמלצה לגוונים הבהירים בקירות האמבטיה- גוונים בהירים בריצוף רצפת חדר אמבטיה קטן יסייעו לחדר להרגיש גדול יותר ופתוח יותר. הצבעים הפופולאריים ביותר לריצוף לאמבטיה הם גווניי חום בהיר, גווני אפור בהיר, וכחול בהיר. שילוב הגוונים האלה בעיצוב הריצוף של חדר האמבטיה יהיה הבסיס לסכמת גוונים בהירים אשר יגרמו לחדר האמבטיה שלכם להיראות גדול יותר.  

תכנון חדר אמבטיה ותכנון חדר רחצה חדר שירותים מעוצב

הדגשים חזותיים

אריחים מצוירים או עם הדפסים בחדר האמבטיה – רצוי להימנע מעומס שימוש בהדפסים גדולים או צפופים מידי. רצוי לבחור אריחי דקור עדינים שמתאימים לחיפוי  – או –  אריחים מצוירים שמדברים בשפה של חדר האמבטיה.

כלים סניטריים וברזים

אסלה

מומלץ לשמור על מרווח מינימלי של 40 ס"מ ממרכז האסלה לשני הצדדים כדי לאפשר לאדם נוחות ומרווח ישיבה. אם הוספתם בידה, כדאי לשמור על מרווח של 35-40 ס"מ בין האסלה לבידה ולא יותר. רצוי לא להתקין אסלה קרוב לכניסה לחדר הרחצה.
האסלות הנמכרות ביותר הן אסלות מונובלוק מעוצבות ואסלה תלויה שלכל אחת יתרונות וחסרונות. בשנים האחרונות האסלה התלויה הפכה לדומיננטית יותר בשוק. 

ברזים

מקמו את הברז לכיור אמבטיה או הברז קיר לאמבטיה כך שהפיה תגיע פחות או יותר למרכז הכיור. בתכנון חדר האמבטיה יש לתת תשומת לב לגובה הפיה – פיה גבוהה מידי עלולה לגרום למים להשפריץ בזמן השימוש – ופיה נמוכה מקשה על שימוש סביר ונוח.
(במטבח להבדיל – יש צורך בשטיפת סירים גדולים וכדאי לשים לב לפיה מספיק גבוהה ונוחה לשם כך – ומזלף נשלף יכול לעזור מאוד בשטיפת משטח העבודה).

ברז לכיור אמבטיה חמת סדרת רומא גבוה

ברז לכיור מונח

כיור  

בתכנון חדר אמבטיה נהוג שהכיור הוא זה שיקבל את פנינו בכניסה לחדר הרחצה מבחינה עיצובית אלא אם כן חלל המקום לא מאפשר זאת. גובה הכיור יעמוד על 90 ס"מ מהרצפה אלא אם משתמשי הכיור גבוהים במיוחד ואז אפשר להגביה את הכיור מעט בעת ההתקנה.

כיור עומד / תלוי – עיצוב שנותן לחדר האמבטיה להרגיש גדול יותר ופותח את חלל האמבטיה בצורה משמעותית הוא החלפת המשטח העליון של ארון האמבטיה בכיור תלוי מעוצב קטן יותר או כיור עומד. אפשר למצוא כיורי רגל בעיצובים שונים, צבעים וחומרים, וניתן להתאים אותם לעיצוב הכללי. ניתן לשלב לכיור התלוי סיפון מעוצב לכיור למראה נקי.

קטגוריה כיורים תלויים במגוון מידות ועיצובים. כיור תלוי לשירותי אורחים / חדר שירותים, כיור תלוי לאמבטיה, עם וללא משטח, בתוספת מתלה מגבת ועוד. SINCE 1985

כיור תלוי + סיפון שחור עם מדף עץ

כיור עומד שחור מט קלקתא 9604BC

כיור עומד 

תאורה

הגדילו אור טבעי

 במידה ואפשר, הגדלת חלון – תעניק מראה גדול יותר לחלל הקיים בנוסף ליתרונות אחרים של הכנסת אור טבעי לבית. בנוסף – הגדלת האוורור תעניק יתרון נוסף. הוספת מראה לאמבטיה קרוב לחלון יכולה לשקף ולהכניס יותר אור טבעי.

אמצעי תאורה נוספים  

תאורה נוספת בחדר אמבטיה יכולה לעשות שינוי גדול בתפיסת המרחב – מומלץ להוסיף אביזרי תאורה נוספים או להשתמש בנורות בואט גבוה יותר. למניעת צל על הפנים במראת חדר האמבטיה ניתן להשתמש בנורות מעל הכיור (ספוטים). כיום מראות מעוצבות לאמבטיה מגיעות עם תאורה מוכנה המתאימה לחדר רחצה.

תכנון חדר רחצה

גיל הזהב ובעלי מוגבלויות

במידה ומדובר בתכנון חדר רחצה לגיל השלישי והרביעי, גם אם זה בעתיד הרחוק יותר, יש לקחת בחשבון גורמים מסוימים. ישנה חשיבות לאביזרי מאחז שונים בעת הרחצה ובסמוך לאסלה כגון ידית אחיזה למקלחון ולשירותים. מאחזים אלו מתאימים גם לילדים קטנים ולבעלי מוגבלויות.

כאשר יש צורך בתנועת כיסא גלגלים: בתכנון חדר אמבטיה ניקח בחשבון את הרחבת דלתות הכניסה וצורך במרחב גדול בתוך החדר ובכניסה למקלחת. במידה ויהיה מקלחון לאמבטיה אז מרחב הכניסה למקלחון חייב להיות נוח עם דלתות מתקפלות בקלות ובנוחות מירבית. יתכן ויהיה צורך בשיש מרחף או במשטח עץ כדיי שיהיה ניתן להיכנס עם כיסא מתחת לכיור. 

מקלחון פינתי מתקפל - 70 על 70 - 80 על 80 - 90

מקלחון מתקפל אקורדיון

אביזרים 

הוספת מראה לאמבטיה

מיקום מראות נוספות בחדר האמבטיה יסייע לתפוס את כל האור הזמין ולשקף אותו בחזרה לתוך החדר כדי להאיר אותו יותר (כולל אור טבעי מבחוץ), ויוסיפו לחדר גם עומק ומרחב גדול יותר.

הגבילו מספר הפריטים

הפחתת כמות הפריטים אותם מציבים בתוך החדר האמבטיה אשר תופסים חלל (כגון מדפי אחסון, סלי כביסה, ופריטי קישוט) תביא לתחושת חלל גדול יותר.

סדר

במקום להניח את פריטי הקוסמטיקה שלכם על המשטח, אחסנו אותם בארון או בארון התרופות כאשר אינכם משתמשים בהם. ככל שיש יותר פריטים נראים לעין בחדר אמבטיה קטן – כך החלל ייראה וירגיש עמוס יותר.

חישבו על צורת האחסון – מגירות בארונות האמבטיה או בארונות המטבח יכולות לעזור בשמירה על סדר וכן מונעת צורך בכיפוף. עם זאת – דלתות נותנות מענה טוב יותר לבקבוקים גדולים ושימוש מקסימלי במקום האחסון, לכן מומלץ לשלב מגירות ודלתות בעת בחירת הארון, תוך תשומת לב לצרכים.

תכנון חדר אמבטיה – גורמים נוספים

אוורור

במים בישראל קיימת אבנית בכמות גבוהה, אשר במידה ונשארת על מוצרי חדר האמבטיה (מקלחון, ברז, אביזרים ועוד.. ) יכולה לגרום למראה לבן-אפרפר לא נעים. האבנית פוגעת גם בטעם המים ויכולה במקרים קיצוניים גם לגרום לנזילות – עם זאת מחקרים טוענים שהאבנית דווקא לא מסוכנת לבריאות.

על מנת למנוע הצטברות אבנית בחדר האמבטיה – יש לשמור על אוורור קבוע לאחר מקלחת ולשמור על אביזרים אלו יבשים ככל שניתן עי ניגוב במידת הצורך. בנוסף אוורור עוזר לשמור על ארונות עץ לטווח ארוך.

ברז עם עובש

ברז עם הצטברות אבנית

חדר אמבטיה עם חלונות גדולים חדר אמבטיה מעוצב – ריצוף וחיפוי חברת KEROS

 

חומרים איכותיים

לפני רכישה צרכן לא תמיד יכול לדעת מה מוצר איכותי ומה לא. מעבר לוידוא אחריות, תמיד רצוי לעבור בין תצוגות על מנת לבדוק בעין את החומר. הנה עוד כמה נקודות שכדאי לשים לב אליהן:

חומרים איכותיים יהיו למשל – עץ סנדוויץ' לארון אמבטיה תלוי ועומד  או אביזרים כגון מתלה מגבות ומחזיק נייר טואלט עשויים בראס או אלומיניום / נירוסטה אל חלד אשר ישמרו על מוצרי חדר האמבטיה לאורך זמן.

גם מותגים מוכרים ואיכותיים יתנו שקט נפשי, למשל ניאגרה סמויה מחברות כגון גרואה, גבריט, וילרוי בוש וכדומה, כיור בלנקו למטבח, ברז מטבח חמת גרואה ובלנקו, אמבטיה אקרילית MTI, טוחן אשפה ניגא ומותגים רבים נוספים.

שרון קרמיקה לוגו P

נשמח לעזור בכל שאלה והתייעצות 03-9410924 או בשירות לקוחות בוואטסאפ 0587100325. 

מאמרים נוספים